Here we go again

Zo de kop is er af...

Alweer zijn we even vergeten hoe het is voor onze zoon om totaal overspoeld te worden door prikkels. 

Van school naar vakantie is al heftig, maar van vakantie naar school is het nog veel meer.

Het tweede jaar op rij op deze school... nog steeds hetzelfde gebouw, nog steeds dezelfde juf... wel een heel deel nieuwe kindjes in de klas.

 

De avond na schooldag 1 is dan ook enorm pittig. 

Voor het minste ontploft zijn kleine hoofdje en moet alles er eens uit... met slaan, schoppen en hevig te keer gaan er bij...

We laten hem dan even doen en zoeken daarna weer toenadering en geven hem een stevige knuffel... daar wordt hij rustig van...

Nu ik het hier neerschrijf het doet er me aan denken dat we de bodysock eens gaan boven halen. 

 

Deze maand september zal in het teken staan van samen rust vinden na overprikkeling.

We zijn blij dat hij dit tweede jaar in het zelfde lokaal bij dezelfde juf mag zitten, op deze manier zal hij hopelijk dit jaar meer tot leren komen.

Ik kende door mijn opleiding al vrij veel over ASS en door de jaren heen vergaar je steeds meer kennis.

Ik wist dus al heel lang dat zorgen voor voorspelbaarheid erg belangrijk is voor onze zoon om rustig door het leven te kunnen gaan.

Verkeerdelijk interpreteerde ik: voorspelbaarheid als... ´iets op voorhand weten´.

Natuurlijk is iets op voorhand weten beter dan niets op voorhand weten.

Daarom dat ik elk jaar opnieuw ook een boekje maak met onze hele reis in uitgestippeld... met veel foto´s...

(Mijn excuses ik ben deze zomer er niet toe gekomen om hier een verkoopbare versie van te maken.)

Maar het belangrijkste is eigenlijk ervoor te zorgen dat wat er gaat gebeuren voorspelbaar is voor hem... 

Nu lijkt het ingewikkeld 😆

 

Vragen naar: wat denk jij hoe het daar is? En zijn beeld bijsturen indien nodig.

Ervoor zorgen dat alle dagen voorspelbare en dus wederkerende elementen bevatten, zorgt voor ankerpunten voor hem.

We gaan elke ochtend eerst even op de tablet, erna samen naar de bakker...

Elke dag gaan we in de voormiddag iets doen maar rond 12u30 (kan iets ervoor of erna zijn) eten we middageten. Elke namiddag om 15u eten we fruit en zitten we even neer... Elke avond hebben we hetzelfde avondritueel... (slaapklets)

Dat ertussen activiteiten vallen die eens anders zijn dan anders is ok... zolang er ook voldoende veilige voorspelbare ankerpunten in de dag zitten.

Wanneer hij weerstand vertoont is dat soms omdat wij zo een veilig ankerpunt veranderen of wegnemen.

 

Nu dus terug naar school. Ik maakte al zelf een planbord met onze DIY planbord items.

En ook het ´bijtertje´ wordt weer bovengehaald. 

 

 

 

 

 

 

Wij wensen alle kiddo´s en hun ouders, broertjes en zusjes een zo prikkelarm mogelijke start en veel succes op school.

Reactie schrijven

Commentaren: 0