Ik ga op reis en ik neem mee...

Elk jaar opnieuw gebeurt het... 

Wij kijken uit naar de grote vakantie en zijn nog voorgeprogrammeerd op dat gevoel van... eindelijk daar komt de rust... daar komt de langverwachte zomer... eindelijk genieten van mooi weer en een ontspannen tijd...

Tot de maand juni ingaat. 

 

Er zijn nog wat toetsen af te leggen,

er wordt een sportdag gepland,

door de hitte geven we eens een namiddag geen les, maar doen we wat waterspelletjes,

de temperaturen gaan de hoogte in,

we maken nog een klasuitstap,

we vieren nog een verjaardag die eigenlijk in de grote vakantie valt,

we beginnen al afspraken te maken met reisgenoten en bellen hierover wat heen en weer,

het zwembad wordt opgesteld, enz....

 

Allemaal dingen die we leuk vinden, maar die afwijken van de standaard 'ik-ga-naar-school-dag'.

En afwijkingen liggen soms behoorlijk moeilijk voor een kind dat van voorspelbaarheid houdt.

Door deze dagen vol nieuwe prikkels, gaan de mannetjes in zoonliefs hoofd in overdrive...

 

Welke puzzelstukken horen bij elkaar? Huh ik zweet en ben nat... ohja ik heb mijn pull nog aan en zal het te warm hebben... morgen is het dinsdag dan doen we normaal rekenen, ohja morgen niet want er zijn waterspelletjes, zou dit in de rekenklas dan zijn? Neeee dat kan niet. Zou het wel tijdens de les rekenen zijn? Of ervoor of erna? De juf zei tijdens de rekenles, maar moeten we dan rekenen en waterspelletjes doen tegelijk? 

 

De grote vakantie komt eraan... joepie... en.. heeeeeeeeeeeeelp wat moet ik dan doen? Zal iemand zeggen wat ik moet doen? Hoeveel dagen is het eigenlijk nog? Als ik dan niet goed weet wat ik moet doen, dan ga ik het aan mama vragen, zal ik het nu al eens vragen? Ohnee ze is aan de telefoon, maar ik moet het toch weten... 

En steeds zijn er dan die dagen waarop wij een 'lastig kind' hebben en we eigenlijk alweer een beetje vergeten waren dat de mannetjes in zoonliefs hoofd afstevenen op een burnout...

 

Tijd om te helpen en in actie te schieten.

Een tweemaandelijkse kalender wordt gemaakt, waarop de zomerplanning visueel wordt aangebracht. Deze hangen we op in de slaapkamer van de zoon. 

In de keuken hangt onze whiteboard, waarop we zelf een maandplanner hebben gemaakt. Dit kan je makkelijk zelf.

 

Klik op de foto om de benodigdheden te vinden om zelf een planbord te maken. 

 

 

 

Liever kant-en-klaar. Dat kan ook natuurlijk. Klik op de foto om naar de aankooppagina te gaan.

 

Een ander kant en klaar model

Regelmatig (alle dagen zou gelogen zijn ;) ) maken wij gebruik van de slaapklets boekjes. Zeker in juni, juli, augustus, september, december. Alle maanden waarop er veel staat te gebeuren eigenlijk. In die maanden hoort het bij ons vaste slaapritueel. Na het verhaaltje, waar hij samen met de broer naar luistert, gaan ze elk in hun eigen kamer. Kleine broer overloopt zijn slaapkletsboekje eerst en daarna is het aan zoonliefs beurt. We nemen echt de tijd om stil te staan bij de voorbije dag, bij de emoties van die dag, wat leuk was en wat niet en ook niet te vergeten bij de dag die gaat komen. 

 

Dit jaar gaan we ook gebruik maken van het emotieklets boek. Dit als een soort van vakantiewerkboekje. Het is voor zoonlief namelijk niet makkelijk stil te staan bij de eigen gevoelens en er dan ook woorden aan te geven. Hij is acht en dit begint nu wel al beter te gaan. Apetrots was ik toen hij vertelde op school dat ze aan elkaar complimentjes dienden te geven, en dat er één jongen was die veel complimentjes kreeg. Hij zei me dat hij er wel wat jaloers om was... 

Ik ben heel blij dat je dat aan mama vertelt jongen. Mama is soms ook wat jaloers als collega's veel complimentjes krijgen en ik niet... Dat is een normaal gevoel. 

Het gevoel goed herkennen is al een goed begin, er op een respectvolle manier mee omgaan zowel naar anderen als naar jezelf is al een volgende stap.

 

Verder zullen we voor onze reis ook het vakantieklets boekje gebruiken. Het doeboekje voor op reis. We gaan dit jaar met de wagen en moeten wel enkele uren rijden. Daar komt al wat gsm en tablet werk aan te pas, maar ik ben ervan overtuigd dat het vakantieklets boekje ook veel succes zal oogsten. Niet alleen in de auto, maar ook tijdens de reis zelf. 

Vroeger waren we ervan overtuigd dat het overprikkeld zijn van de zoon vooral lag aan het aantal activiteiten die we planden op één dag. Deels is dat zo, maar eigenlijk niet altijd. 

Toen kwam ik er achter dat het vooral moeilijk was om 'onbestemde dagen en momenten' die wij als 'rustpunt' inlasten, in te vullen.

 

Wat moet je dan doen?

Zelf iets verzinnen om te doen?

Hoeveel tijd heb ik dan?

Is het met speelgoed of niet?

Welk speelgoed kies ik dan?

Ohja kijk broer heeft een fijne tijd met dat speelgoedje, ik wil dat ook, dan zal ik ook een fijne tijd hebben...

 

Dus we gaan proberen om geen 'onbestemde dagen' meer te hebben, en ook op de rustdagen duidelijk te omschrijven wat we gaan doen. En ik denk dan dat even met het vakantieklets boekje bezig zijn, daar wel zal bij horen. Door de leuke en grappige opdrachten verwacht ik dat hij dat zelf ook leuk zal vinden. Ook handig om mee te nemen op restaurant bv. het boekje heeft een heel praktisch formaat. (16cm x 10,5cm) 

 

Ik ga op reis en ik neem mee: 

- een fidget om even te ontprikkelen

- mijn slaapklets en vakantiekletsboek

- mijn tijdsverloopklok om te weten hoelang ik in het vakantieklets boekje mag werken

- mijn verzwaringsknuffel, mijn vertrouwde knuffel om rustig in de auto te zitten en mee te slapen

- mijn bijtjuweel om even te ontprikkelen

- mijn checkpad , die me helpt bij het uit- en aankleden

- mijn vertrouwde lichtgevende drinkbeker, want ik moet echt 's nachts wat kunnen drinken

- de draakje vurig boekjes (shame on me, we hebben ze zelf nog niet gelezen)

- het autisme complimenten spel, ook goed om eens te spelen op een 'onbestemd' moment (bestaat ook voor adhd en ook algemeen)

- mijn spooner, die neemt niet zoveel plaats in en daarop oefen ik mijn evenwicht en kan ik wat energie kwijt

- mijn gehoorbeschermer, die ik vooral in de auto aandoe als ik even alle geluiden uit wil zetten...

- mijn compacte slaaptrainer, die maakt het voor mij duidelijk, wanneer ik mag opstaan, of ik nog wat in bed moet blijven

 

Ik ben ook van plan om een 'super vakantieplanner' boekje te maken.

 

Naar analogie met de super kerstplanner, die je kan kopen via de website van Help Mijn Kind Heeft. 

 

Het blijkt al enkele jaren een succes formule. Hierin staat alles beschreven. Vertrekmoment en tijdstip. Wie gaat mee? Waar overnachten we? Wat is er zoal te doen? Het maakt alles wat voorspelbaarder voor zoonlief en dus ook rustiger en aangenamer voor de rest van het gezin. 

 

Ik zal jullie op de hoogte houden van wanneer deze klaar is. Volg hiervoor best mijn instagram pagina

 

De formule zit zo in elkaar, dat je een vragenlijst dient in te vullen. Wat foto's dient te uploaden en klaar is kees. Ik zet alles in een mooi formaat voor jou om te printen. 

 

 

Veel plezier en succes met jullie vakantie !!!

 

PS: een foto uit de oude doos... toch fijn zo eens in de foto's neuzen... :)

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0