· 

What happens at school, stays at school, but what happens at home... :)

Ik deed iets wat niet hoort. Namelijk de titel van mijn tekst heeft niet zoveel te maken met de inhoud 🙈. Het is wel een leuke titel. 


Kinderen gaan naar school en het is niet altijd voor elk kind even makkelijk om te voldoen aan de verwachtingen van het schoolse leven. 

 

Er komt ook zoveel bij kijken, vaak dingen waar we als ouder niet altijd bij stilstaan:

 

  • gepast taalgebruik hanteren tov juffen, meesters en andere kinderen,
  • omgaan met klas- en schoolregels,
  • concentreren in de klas, dus alle andere kinderen en de vogeltjes buiten negeren,
  • sporten (grove motoriek), 
  • aan- en uitkleden voor turn- en zwemlessen,
  • leren schrijven, knippen en knutselen (fijne motoriek)
  • creatief en muzikaal zijn,
  • samen eten in grote groep,
  • samen spelen in grote groep
  • samen werken in de klas
  • zelfstandig werken
  • zelfsturend werken

Sommige kinderen hebben met een aantal van deze topics heel wat moeite.

Er bestaan gelukkig ook heel wat hulpmiddelen om deze kinderen te ondersteunen.

 

Er is het fidget of friemelspeelgoed. Kinderen met een motorische onrust, hebben vaak baat bij het friemelen aan iets om deze onrust kwijt te raken; het helpt hen om zich te concentreren. (twiddle, tangle, aku-ring)

Sommige kinderen zijn ook gebaat bij een dynamische zit, ook dit werkt bij kinderen met motorische onrust vaak heel erg concentratieverhogend. (sit'n gym, disc'o sit, kleine ballenstoel, wigli)

Kinderen met AD(H)D. ASS en HSP zijn vaak heel snel afgeleid, door wat er rondom hen gebeurt. Soms is het daarom niet slecht om afscherming te bieden, voor al deze prikkels; zodat ze zich beter kunnen concentreren.

Deze concentratieschermen zijn ook geluidsabsorberend. Ook auditieve prikkels zijn vaak een stoorzender voor de concentratie van kinderen.

Er bestaan natuurlijk ook de gehoorbeschermers, die zeer handig zijn.  

Momenteel ook zeer populair en met een grote effectiviteit: de kauwjuwelen. Er bestaat vanalles. Er zijn armbanden (er zijn er zelfs waarbij kinderen met bv. autisme, kunnen laten verstaan dat ze even met rust gelaten willen worden, nl. de emotie armband). Er zijn de kauwkettingen, potloodtoppers of gewoon wat wij noemen 'bijtertjes' die je in de hand houdt. Verder heb ik voor de creatieve mama's ook kauwkralen, waar je vanalles zelf mee kan maken: armbanden, kettingen, hangers voor aan ritssluitingen van jassen, enz... Hou het topic DIY in de gaten op de website.

Heel wat kinderen hebben moeite met planning en organisatie. Één van de vaak gebruikte producten ter ondersteuning zijn de time-timers, de running timers. Er bestaan zelfs time-timer horloges.

Hieraan wijdde ik een heel blog artikel. Dat lees je hier.

 

En natuurlijk, logisch gezien:

-een duidelijke dag- en/of maandplanning opmaken is ook een grote hulp. Ook hiervan zijn er producten in de diy rubriek.

Kinderen met TOS en/of kinderen met lees- of spraakproblemen kunnen met een whisperphone, hun eigen uitspraak beter horen bij het voorlezen.

Iets minder bekend, maar zeker niet minder efficiënt zijn de verzwaringskussens en -knuffels. Zij zorgen voor meer basisrust. Vergelijk het met het gevoel van de handen van een ouder op de schouders van een kind... 

Kinderen met DCD of kinderen met problemen met fijne motoriek, hebben vaak ook problemen met schrijfmotoriek. Hiervoor bestaan schrijfhulpmiddelen, die je over een balpen of potlood schuift en zo een betere pengreep bevordert. 

Zoals je ziet bestaan er heel wat hulpmiddelen.

Als laatste stel ik jullie ook graag alle informatieve boeken en werkboeken voor. Deze boeken zijn er voor de ouders, maar ook voor de kinderen zelf. Wie zich verdiept in de materie, heeft meer kennis en meer kennis leidt tot meer begrip. Hoe beter je iemand begrijpt, hoe meer je iemand kan steunen. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0